Pressmeddelande -
Under Ytan - Bertil Vallien på Spritmuseum
Bertil Vallien, Sveriges mest erkända glaskonstnär de senaste decennierna, öppnar den 13 oktober en stor separatutställning på Spritmuseum i Stockholm. Utställningen visar en mindre känd och mörkare sida av konstnärskapet som publiken aldrig tidigare har fått ta del av. I centrum står ett svart, ogenomskinligt glas vars yta liknar grafit, betong eller kolsvart pärlemor.
– Bertil Vallien är känd för sina spektakulära glasskulpturer med ingjutna figurer och inslag av gnistrande färg. I den här utställningen vill vi lyfta ett annat och mindre känt spår, säger Mia Sundberg, intendent på Spritmuseum på Djurgården.
En händelse i samband med en gjutning 2007 blev upphovet till ett nytt spår i Bertil Valliens konstnärskap. Smältaren tillförde för mycket koboltoxid i degeln vilket resulterade i ett becksvart glas som konstnären sedan dess ständigt återvänder till.
– Fascinationen ligger i avsaknaden av glasets klassiska egenskaper - dess skirhet, reflekterande klarhet och färgrikedom. I det svarta glaset finns ett motstånd, en utmaning som öppnar upp för andra teman, förklarar han.
Förlista, sönderslitna fartyg och förkolnade, ödelagda landskap i ett grovhugget svart glas för tankarna till existentiella frågor kring avsked, uppbrott och ankomst till främmande platser; till sorg och smärtsamma upplevelser i livet. Det återkommande motivet av ett uppochnervänt och angripet ubåtsskrov är kopplat till ett barndomsminne från en tågresa mot Narvik, högt ovanför en fjord. Resterna av en förlist ubåt i djupet förblev en oförglömlig minnesbild. Båten är en central symbol genom hela Valliens konstnärskap och kan följas tillbaka till utbildningstiden på Konstfack.
Bertil Vallien har hämtat flera motiv från minnen och starka livsupplevelser. Somliga har han läst om eller sett, andra härrör ur personlig sorg och förlust. Verket Resting Head, 2002 (190 x 60 x 230 mm) ett inkapslat ansikte i tidlös dvala, inspirerades av en skildring från 1800-talet. Vallien fängslades av dåtidens nyhetsfixering kring en ung kvinna som efter ett fall på isen påstods ha sovit i trettio år.
– När Mia Sundberg besökte min ateljé för att välja verk till utställningen på Spritmuseum gick hon utan tvekan direkt på dessa verk som stod utspridda lite här och var. Samlade och satta i ett sammanhang insåg vi båda att de utgjorde en intressant kommentar till vår samtid, berättar Bertil.
Bertil Vallien är representerad i The Absolut Art Collection med två konstverk som han skapat tillsammans med Ulrika Hydman Vallien. Båda verken bär titeln Absolut Vallien. Han är även representerad på flera museer i världen så som Metropolitan Museum of Art i NYC, Victoria & Albert i London och Eremitaget i S:t Petersburg. Vallien har undervisat på Konstfack såväl som vid flera utländska universitet och har under en lång internationell karriär ställt ut på flera viktiga gallerier med inriktning på glas, framförallt i USA.
Tidigare separatutställningar på Spritmuseum inkluderar bl a Béatrice Cussol ”Rude Girls”, Keith Haring ”Powerful Babies - Keith Harings inflytande på konstnärer idag”, Frank Bowling ”Traingone” samt ”Egentligheter” - Lena Andersson & Dan Wolgers.
Ämnen
Regioner
Spritmuseum, beläget mellan ett vrak och ett nöjesfält, bjuder besökaren på en oförglömlig resa. Från lust till lidande, från parkbänk till cocktailparty. Sällan skänker en eftermiddag i alkoholens tecken så många kloka insikter.